انواع پالت ها را بشناسیم

انواع پالت ها را بشناسیم

انواع پالت ها را بشناسیم

پالت یک وسیله تخت و صاف است که از چوب یا پلاستیک (و در مواردی از فلز) ساخته می‌شود. از آن ها برای جابجایی بار و کالا به‌ وسیله تجهیزات انباری (مانند لیفتراک،جک پالت ها،استاکر و …) به شیوه‌ای پایدار و ایمن استفاد می شود. کالاها را بر روی آن قرار می‌دهند و با تسمه‌های فلزی یا پوشش‌های پلاستیکی محکم کشش‌ پذیر به همدیگر و به پالت می‌بندند.

پالت ها بهترین ابزار برای حمل و نقل مواد و محصولات هستند. علاوه بر این، دارای حفاظ هایی برای جلوگیری از افتادن کالاها به سطح زمین می باشند. پالت ها صفحات افقی هستند که به راحتی و به وسیله ابزار خاص قابل حمل و نقل می باشند. آنها را برای ذخیره سازی، چیدمان و حمل و نقل وسایل به عنوان عضو بارگیر استفاده می کنند. مواد گوناگونی در ساخت آنها مورد استفاده قرار می گیرند که از آن جمله می توان به پلاستیک پلی اتیلن ، چوب ماسیو و فلز اشاره کرد.

انواع پالت ها

پالت ها با توجه به نوع محصولاتی که روی آنها گذاشته می شود ساخته می شوند. مثلا هرچه محصولات ذکر شده سنگین تر باشند، تغییرات بیشتری را روی آن انجام می دهند تا وزن بیشتری را متحمل شود و هرچه سایز محصولات ذکر شده بزرگتر باشد سایز پالت را نیز افزایش می دهند و یا بالعکس . برای جابه جایی پالت ها از پالت تراک استفاده میکنند.

تاریخچه مشخصی از اولین استفاده پالت ها در دست نیست اما آنچه واضح است، تغییر سبک و طراحی مدرن پالت ها پس از دوره جنگ جهانی دوم می باشد. پس از این دوره پالت های صنعتی با فناوری روز وارد عرصه صنعتی شد.

 

انواع پالت

 

پالت ها از چه ساخته می شوند؟

پالت ها بسته به نوع استفاده در بازارهای صنعتی، از 3 نوع ماده ساخته می‌شوند: پالت چوبی، پالت فلزی و پالت پلاستیکی.

به منظور حمل و نگهداری کالا در وزن های متفاوت این پالت ها در ابعاد متفاوت با قدرت تحمل وزن مختلف ساخته میشود. در زمانهای گذشته، قبل از آن که پالت های پلاستیکی تولید شوند و در جهان عرضه شوند، از پالت های چوبی و فلزی استفاده می شده است اما با تولید پالت های پلاستیکی استفاده از پالت های چوبی و فلزی منسوخ شد.

پالت پلاستیکی به علت استفاده از مواد با کیفیت و مرغوب در هنگام ساخت، دارای قابلیت انعطاف پذیری و ضربه گیری می باشد و در برابر آب و هوا و یا مواد شیمیایی و سمی مقاوم میباشد. به پالت پلاستیکی به علت ویژگی انعطاف پذیری به بار و کالا آسیبی نخواهد رساند.

پالت چوبی، پایه و اساس ساختاری یک واحد بار است که اجازه می دهد تا مدیریت و ذخیره محصولات پر بازده باشد. محصولات و یا حمل ظروف اغلب در پالت چوبی توسط تسمه محافظت می شوند و بسته بندی، کشیده و حمل می شوند. از زمان اختراع پالت چوبی در قرن بیستم، استفاده از آن به طور چشمگیری جایگزین اشکال قدیمی مانند جعبه های چوبی و بشکه های چوبی شد. در حالی که اکثر پالت ها، پالت چوبی هستند، پالت ممکن است از پلاستیک، فلز، کاغذ، و یا مواد بازیافتی ساخته شوند. هر ماده دارای مزایا و معایب  نسبت به سایر مواد است.

معروف ترین طرح پالت ها کدام ها هستند؟

ابتدایی ترین پالت های صنعتی طبق سازمان استاندارد NWPCA’s به صورت پالت استرنگر یا بلوکه بوده است. بعدها از پالت های مشترک استرینگر و چوبی توسط کامیون ها و لیفتراک ها استفاده شد. امروزه شاهد پالت هایی با دو ورودی هستیم که می توانند از دو طرف بارگیری کنند. پالت های چهار طرفه دارای چهار گوشه بوده و به راحتی بر روی لیفتراک ها تعبیه می شوند. پالتهای نیمه چهار گوشه که این روزها محبوبیت بسیاری کسب کرده اند، از دو گوشه روبرو قابلیت بارگذاری بر روی لیفتراک های صنعتی را دارند.

سبک طراحی پالت ها به نمای تکی یا دوگانه آنها (یعنی نمای جلو یا عقب و نمای عقب و جلو با هم) و چگونگی استفاده مجدد از آنها بستگی دارد. امروزه استفاده از پالت های تک لبه، اهمیت بیشتری پیدا کرده و از آنها با عنوان پالت های اسکیدی نیز یاد می شود.

جهت مشاوره خرید لیفتراک فابکو با مشاوران ما به شماره 02137495 تماس بگیرید.

 


نشانی :

تهران_بزرگراه لشگری_کیلومتر 13_بعد از نمایندگی بهمن موتور_خیابان امید_بن بست دوم شرقی_پلاک 2

تلفن : 021-37495