همواره بهروهوری به عنوان قلب عملیات تجاری در نظر گرفته میشود؛ لیفتراکها برای پشتیبانی از این امر اختراع شدهاند و بهعنوان یک عنصر ضروری در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار میگیرند.
در این مطلب از شرکت فراز بالابر آکام (فابکو) قصد داریم به بررسی تاریخچه لیفتراکها بپردازیم و توضیح دهیم که چگونه در طول زمان توسعه پیدا کردهاند و به ماشین کارآمدی که امروزه آن را میشناسیم، تبدیل شدهاند.
آغاز اختراع تجهیزات حمل و نقل مواد
اختراع لیفتراک در قرن نوزدهم و پیشرفت آن در طول انقلاب صنعتی آغاز شد. دلیل این اختراع را میتوان این مسئله دانست که نیاز مبرمی به راههای سریعتر و کارآمدتر برای جابهجایی مواد مانند کیسههای غلات وجود داشت. برای برآورده کردن این خواستهها یک کامیون با پیشران دستی برای بلند کردن بارهای سنگین تا ارتفاع پنج فوت ساخته شد. در سال 1867 اولین ماشینی که میتوانست مواد را بلند و حمل کند، ساخته و این اختراع باعث شد تا کارگران نیازی به بلند کردن فیزیکی مواد نداشته باشند.
در سال 1913 بالابر هیدرولیک اختراع شد که یک پیشرفت کلیدی برای تولید لیفتراکها در آینده بود. به دلیل کمبود قابل توجه نیروی کار در طول جنگ جهانی اول، پیشرفت فناوری لیفتراکها رو به بهبودی رفت. با نیاز به نیروی کار بیشتر در کارخانهها و کمبود نیروی انسانی، نیاز به بالابرهای پیشرفته برای افزایش بهرهوری نیروی کار مورد توجه قرار گرفت. این امر منجر به اختراع ماشینهای حمل مواد شد که یکی از آنها بالابر برقی بیکر-راولانگ در سال 1915 بود. از جنگ جهانی اول تا جنگ جهانی دوم تولید کامیونها رو به پیشرفت و بهبودی رفت؛ به طوری که ما با گذشت زمان شاهد لیفتراکهای جدیدتر و کارآمدتری بودیم.

اولین لیفتراک چه زمانی اختراع شد؟
در سال 1917 یوجین کلارک، Tructractor را که مخصوص انبارها و کارخانهها طراحی شده بود، اختراع کرد. این اولین کامیون بالابر تعادلی بود که چنگالی نداشت. کلارک در ابتدا Tructractor را برای استفاده در کارخانه خود توسعه داد؛ اما درخواستهای زیادی از مردم برای استفاده شخصی آنها داشت و در نهایت شروع به صادرات آنها به بازارهای خارجی کرد.
بعد از آن اولین کامیون برقی با چنگال و دکل توسط Yale در سال 1923 اختراع شد که شبیه طرحهای مدرن لیفتراک بود و آن را بهعنوان اولین لیفتراک در نظر گرفتند. یک سال بعد در سال 1924، کلارک پیشرفت بزرگ دیگری در فناوری لیفتراک ایجاد کرد و تراکتور Duat را ساخت که به اولین لیفتراک احتراق داخلی تبدیل شد.
فاز آزمایشی استفاده از لیفتراک
لیفتراکها در طول جنگ جهانی دوم با افزایش گسترده نیاز به حمل بار و همین طور وسایلی که بتوانند برای یک شیفت کامل کار کنند، بهطور فزایندهای محبوب شدند. در نتیجه، تولیدکنندگان این تجهیزات شروع به آزمایش با انواع مختلف سوخت کردند. در سراسر دهه 1940، کامیونها معمولاً دارای موتورهای هیبریدی بنزینی-الکتریکی با موتورهای الکتریکی گازسوز بودند. در سال 1942، کلارک اولین لیفتراک با باتری را معرفی کرد که قادر بود یک شیفت کاری کامل را با یک بار شارژ سپری کند. به دنبال آن، در سال 1947 اولین لیفتراکهای دیزلی معرفی شدند که باعث افزایش قدرت و قابلیتهای بالابری شد.

افزایش کارایی و ایمنی در لیفتراک ها
پس از جنگ جهانی دوم، تقاضای مصرفکنندگان، تولید لیفتراکهایی برای افزایش بهرهوری انبار و توانایی جابهجایی عمودی بود. در نتیجه لیفتراکهایی تولید شدند که طراحی باریکتری داشتند و میتوانستند در راهروهای تنگ و باریک بهراحتی مانور دهند. به دنبال آن، Lansing Bagnall اولین کامیون برقی مناسب برای راهرو باریک را توسعه داد که قادر بود بارها را تا ارتفاع 50 فوتی در فضاهای تنگ بلند کند. افزایش قابلیتهای ارتفاع بلند کردن در دهه 1960 منجر به افزایش نگرانیهای ایمنی شد. در نتیجه نیاز به اقدامات احتیاطی بود که برخی از آنها شامل موارد زیر میشوند:
- ایجاد کابین برای محافظت از اپراتورها
- ایجاد محافظ برای دکلها برای اطمینان از این که بارها به عقب واژگون نمیشوند.
- محافظهای بالای سر
تکنولوژی، پیشرفتهای زیادی را برای لیفتراکها در بحث ایمنی و کارایی به همراه داشته است. یکی دیگر از پیشرفتهای کلیدی به منبع برق لیفتراک مربوط میشود. اکثر لیفتراکهای اولیه دارای موتورهای احتراق داخلی بودند که با پروپان یا گاز کار میکردند. از دهه 1950 به بعد، لیفتراکهای باتریدار نسبت به لیفتراکهای گازسوز طرفداران بسیاری پیدا کردند.
آینده لیفتراک ها
اخیرا باتریهای لیتیوم یونی باعث افزایش بیشتر کارایی لیفتراکها شدهاند و در مقایسه با منابع انرژی سنتیتر دارای مزایای فراوانی هستند. این باتریها با آلایندگی صفر باعث افزایش سلامت و ایمنی میشوند و به ایجاد آینده سبزتر کمک میکنند.
حمل و نقل خودکار مواد خبر از لیفتراکهای هوشمند در آینده میدهد. در واقع سیستمهای هدایت رایانهای میتوانند لیفتراکها را بدون نیاز به کمک انسانی راهاندازی کنند. این ماشینها بارها را به طور مستقل با استفاده از حسگرها و هدایت لیزری انتخاب، تحویل و ردیابی میکنند. فناوری لیفتراکها به پیشرفت خود ادامه خواهد داد و به پیشرفت بسیاری از صنایع کمک خواهد کرد چرا که جزء حیاتی در اقتصاد جهانی هستند.
سخن پایانی
در این مقاله، مسیر طی شده از اختراع اولین لیفتراک را تا امروز بررسی کردیم و توضیح دادیم که چه تغییراتی در این محصولات به وجود آمدهاند. در صورتی که به دنبال خرید بهترین لیفتراکها با فناوریهای جدید هستید یا لوازم جانبی مورد نیاز لیفتراک خود را میخواهید، میتوانید با ما در گروه صنعتی فابکو تماس بگیرید. شماره تماس ما: 02137495