آیا چک کردن لیفتراک یک الزام قانونی است؟

آیا چک کردن لیفتراک یک الزام قانونی است؟

آیا چک کردن لیفتراک یک الزام قانونی است؟

لیفتراک‌ها و تجهیزات جابجایی بخش مهمی در کسب و کارهای مختلف به شمار می‌روند؛ بنابراین لازم است که از آنها مراقبت کنید. برای نگهداری از لیفتراک بازرسی روزانه در کنار سرویس‌های سالیانه لازم است. اما سوال اینجاست که آیا قانون الزامی برای انجام این معاینات دارد یا خیر؟

در این مطلب از گروه صنعتی فابکو به طور کامل به این سوال پاسخ می‌دهیم.

 

قوانین بررسی لیفتراک ها

همانند قانون معاینه فنی برای خودرو، معاینه کامل لیفتراک‌ها هم در سطح جهان دارای قوانینی است که باید حداقل یک بار در سال اجرا شوند. این قوانین عبارتند از:

  • LOLER 1998 که بررسی تجهیزات بالابر لیفتراک را پوشش می‌دهد.
  • PUWER 1998 که مرتبط با سایر موارد ایمنی مانند ترمز، فرمان و لاستیک است.

هدف از الزام این قوانین برای بررسی لیفتراک، این است که از صحت عملکرد این دستگاه مطمئن شوید. مهمترین اهداف قوانین معاینات لیفتراک به شرح زیر است:

  • اطمینان از درستی عملکرد لیفتراک در زمان بلند کردن اجسام و جابجایی آنها
  • شناسایی عیوبی که می‌توانند استفاده ایمن از لیفتراک را به خطر بیندازند
  • تعیین مقیاس زمانی برای بررسی عیوب لیفتراک یا برطرف کردن آنها
  • ارزیابی عملکرد صحیح همه وسایل ایمنی
  • بررسی ثابت و خوانا بودن اخطارهای هشدار
  • تعیین محدودیت‌های استفاده از لیفتراک

 

بر اساس قانون، چه کسی باید بررسی لیفتراک را انجام دهد؟

بر اساس قانون، چک لیست‌های مربوط به بررسی و سرویس دوره ای لیفتراک باید توسط یک فرد متخصص پر شوند. این فرد متخصص باید دانش و تجربه عملی و نظری مناسب در مورد تجهیزات بالابر و لیفتراک را داشته باشد. همچنین باید مقررات ملی بهداشت و ایمنی را به خوبی بداند. نکته مهم اینجا است که پر کردن چک لیست‌ها نباید توسط فردی انجام شود که روی لیفتراک کار می‌کند.

معاینات لیفتراک باید به صورت برنامه‌ریزی شده و در بازه زمانی مشخصی انجام شوند؛ به این ترتیب شما مطمئن خواهید شد که قطعات مکانیکی لیفتراک در شرایط کاری ایمن قرار دارند. همچنین باید سوابق تمامی معاینات را نگهداری کنید و در صورت پیدا شدن مشکل، به شخص مسئول تجهیزات یا مقام مربوطه گزارش دهید. در صورتی که لیفتراک با قرارداد اجاره کوتاه‌مدت تهیه شده باشد، شرکت اجاره‌دهنده موظف است که نسخه‌ای از گزارش‌های کامل را در اختیار کاربران قرار دهد.

 

الزام سرویس و تعمیر لیفتراک

 

بررسی لیفتراک هر چند وقت یک بار انجام می‌شود؟

بررسی فنی لیفتراک باید حداقل هر 12 ماه یک بار انجام شود. بسته به کاربرد و شدت استفاده، ممکن است نیاز به تکرار بیشتری باشد که در دستورالعمل زیر آورده شده است:

  • بررسی‌های لازم در فواصل 12 ماهه: هر لیفتراکی که تا 40 ساعت در هفته کار کند، باید سالی یک بار معاینه شود.
  • بررسی‌های 6 ماهه: لیفتراک‌هایی که بین 40 تا 80 ساعت در هفته کار می‌کنند، ماشین آلات مخصوص بلند کردن افراد و ماشین‌هایی با موقعیت بالابر اپراتور باید هر 6 ماه یک بار چک شوند.
  • فواصل 4 ماهه: لیفتراک‌هایی که بیش از 80 ساعت در هفته کار می‌کنند، لیفتراک‌های کاربردی در محیط‌هایی با شرایط سخت مانند محیط دریایی، محیط‌های شیمیایی خورنده، تولید یا فرآوری فلز، پردازش سیمان، محیط‌هایی با ذرات ساینده، آب نمک فرآوری شده و سردخانه‌های زیر منفی ده درجه باید هر 4 ماه یک بار بررسی شوند.

پس از انجام بررسی دوره‌ای، باید گزارشی برای شناسایی هرگونه نقص، الزامات و توصیه‌های لازم ارائه شود.

 

معاینات لیفتراک قبل از استفاده

بر اساس قانون بهداشت و ایمنی در محل کار، بازرسی‌های روزانه لیفتراک باید قبل از شروع به کار روزانه انجام شوند تا مطمئن شویم که این وسایل کاملا سالم هستند. همه بازرسی‌ها قبل از استفاده باید توسط اپراتور انجام شوند و نیازی به حضور مهندس یا نیروی متخصص وجود ندارد. البته شرکتی که از لیفتراک‌ها استفاده می‌کند، باید مطمئن شود که همه این بررسی‌ها به درستی انجام و ثبت شده‌اند. لازم است که چک لیست‌های کنترلی به درستی نگهداری شوند؛ زیرا عدم انجام این کار ممکن است باعث از دست دادن پوشش بیمه‌ای شود.

 

فروش لیفتراک برقی و لیفتراک های دوگانه سوز | فابکو 02137495

 

سرویس دوره ای لیفتراک

 

اهمیت بررسی لیفتراک در حفظ ناوگان شما

همه کاربران لیفتراک مسئولیت قانونی دارند که مطمئن شوند تمام لیفتراک‌های موجود، بررسی مربوطه را انجام داده‌اند و در صورت نیاز، باید این مستندات را ارائه دهند. علاوه بر اینکه نگهداری درست از لیفتراک یک الزام قانونی است، بهترین راه برای حفظ کیفیت و کارایی ناوگان شما هم محسوب می‌شود.

 

سخن پایانی

حصول اطمینان از اینکه نیازهای لیفتراک شما به خوبی برآورده شده و هیچ مشکلی در آن وجود ندارد، یک روش بسیار عالی برای عملکرد بهینه این محصولات است. داشتن پشتیبان حرفه‌ای در زمان نیاز، به شما این آرامش را می‌دهد که عملیات مورد نظر تحت هیچ شرایطی متوقف نخواهد شد و بازدهی محصولات کاهش پیدا نمی‌کند. در صورتی که در بررسی‌های روزانه یا دوره‌ای خود متوجه شدید که نیاز به خرید لوازم یدکی دارید، می‌توانید با ما در فابکو تماس بگیرید؛ 02137495

 

فروش مدل های جدید لیفتراک تویوتا

 

نشانی :

دفتر مرکزی: تهران، بزرگراه لشگری، کیلومتر 13، بعد از نمایندگی بهمن موتور، خیابان امید، بن بست دوم شرقی، پلاک 2

تلفن : 021-37495