طبقه بندی انواع لیفتراک های صنعتی

طبقه بندی انواع لیفتراک های صنعتی

طبقه بندی انواع لیفتراک های صنعتی

در این مقاله قصد داریم درباره انواع لیفتراک های صنعتی صحبت کنیم. لیفتراک یا همان بالابرها کمتر از یک قرن است که خیلی مشهور شده اند اما امروزه تقریبا در همه انبارهای صنعتی در سراسر دنیا نمونه هایی از این لیفتراک ها به چشم می خورد. اولین لیفتراک ها به دلیل کمبود منابع انسانی مورد نیاز، در جنگ جهانی اول ساخته شدند. کمپانی هایی همچون کلارک و یال توئن، ابزارهایی را معرفی کردند که به منظور بارگیری در کارخانجات و تراکتورهای برقی مورد استفاده قرار می گرفتند. کلارک تقریبا توانایی ساخت همه تجهیزات صنعتی و بالابرها را داشت و از این رو در اوایل دهه 1918 فروش آن ها را آغاز نمود.

تقریبا در اوایل دهه 1920، طراحی رسمی لیفتراک ها  که شامل یک تراکتور متصل به ابزاری نوک تیز برای بالا بردن اجسام بود، آغاز شد. توسعه لیفتراک های پیشرفته در اواخر جنگ جهانی دوم به اوج شهرت خود رسیده بود و این دستگاه های عظیم الجثه نقش بسیار برجسته ای در حمل و نقل اسلحه و تجهیزات جنگی بازی می کردند. در این زمان، معرفی پالت های چوبی که تا حدودی وابسته به لیفتراک ها بودند، نیاز به توسعه دستگاه های بالابر را تشدید کرد.

با پایان یافتن جنگ جهانی دوم، توسعه دستگاه های لیفتراک مجهز به باتری تقریبا در دهه 1950 به اوج محبوبیت رسید و معروف ترین کمپانی های تولید کننده قطعات ماشین همچون Narrow Aisle Reach نمونه هایی از لیفتراک های رایموند را ساختند. در سال 1969 و اوایل دهه 1970، بهبودهایی در کنترل برقی لیفتراک ها اعمال شد و کمپانی ها شروع به بهره وری کامل از این تجهیزات صنعتی نمودند.

امروزه لیفتراک ها و لودرهای صنعتی می توانند سوخت خود را از منابع فراوانی همچون بنزین، دیزل، باتری الکتریکی و یا گازهای طبیعی فشرده همچون CNG و LPG تامین می کنند. اولین لیفتراک ترکیبی توسط کمپانی میتسوبیشی بر اساس کارکرد باتری لیتیوم یون و دیزلی طراحی شده است. این سوخت ها نسبت به نمونه های مشابه، 39% سوخت کمتری مصرف می کنند. میزان انتشار دی اکسید کربن در آنها تقریبا 14.6 تُن کمتر از مدل هایی است که بر اساس احتراق داخلی طراحی شده اند.

انواع مختلف لیفتراک صنعتی

در حالت کلی، هفت تا از انواع لیفتراک وجود دارد که با توجه به تامین سوخت مورد نیاز لیفتراک ها طبقه بندی شده اند.

لیفتراک با رایدرهای برقی

این دستگاه ها می توانند هم به لاستیک های پلاستیکی و هم پنوماتیکی مجهز باشند. نمونه های پلاستیکی تنها برای استفاده داخلی و در مکانهای مسطح مناسب اند. لاستیک های پنوماتیکی از طرف دیگر، در کارگاه های صنعتی و مصارف خارجی کارآرایی بسیار بالایی دارند. این تجهیزات را با باطری های صنعتی شارژ کرده و از کنترل کننده ها وترانزیستور برای کنترل عملکردهای حمل و نقل استفاده می کنند. این دستگاه ها بسیار متنوع بوده و در بیشتر برنامه های کاربری مورد استفاده قرارمیگیرند. البته عواملی همچون کیفیت هوا را بایستی در استفاده از آنها نیز دخیل دانست.

لیفتراک های برقی باریک و آهنی

این لیفتراک ها بیشتر در کارخانه هایی استفاده می شود که دارای راهروهای باریک برای فعالیت هستند یعنی می توان نهایت استفاده از فضا را برد. این دستگاه ها دارای ویژگی های منحصر بفردی هستند که جهت به حداقل رسانیدن فضای اشغال شده توسط کامیون ها طراحی شده ومی توانند باعث بهبود سرعت عملیات شوند.

 

لیفتراک های باریک برقی

 

لیفتراک های مجهز به موتورهای دستی و یا تراک های دستی

در حالی که اپراتور در مقابل لیفتراک قرار می گیرد، می تواند موتور دستگاه را با دست کنترل کند. این کار از طریق پنل فرماندهی لیفتراک انجام می گیرد. همه فرمانهای ضروری در قسمت بالا تعبیه شده و چرخ دنده به صورت اتوماتیک به اطراف حرکت می کند. این نوع لیفتراک ها را با استفاده از باتری های صنعتی کوچک سوخت گیری می کنند.

از این نوع دستگاه ها در اماکن خشک وعاری از هر گونه رطوبت استفاده شده وبرای جابجایی اجسام سنگین از صفحات چوبی استفاه می شود.

 

جهت مشاوره خرید و قیمت لیفتراک فابکو با مشاوران ما به شماره 02137495 تماس بگیرید.

 

فابکو

نشانی :

تهران_بزرگراه لشگری_کیلومتر 13_بعد از نمایندگی بهمن موتور_خیابان امید_بن بست دوم شرقی_پلاک 2

تلفن : 021-37495